Compressor PRV-klep Gaat Open

Het openen van een compressor PRV-klep kan behoorlijk opzienbarend zijn. Een compressorzijde begint plotseling perslucht vrij te geven. Op deze pagina wordt uitgelegd waarom dat ding vaak de PRV is.

Wat Is Een Overdrukventiel?

De PRV is natuurlijk de overdrukklep, en als deze opengaat tijdens de werking van de compressor, wijst dat meestal op een probleem met de compressor, of het nu met de compressor is of met de PRV zelf, dat valt nog te bezien.

Deze site biedt informatie over compressor PRV’s voor degenen die niet zeker weten wat een PRV betekent.

Uw compressor draait, stopt niet en bouwt geen persluchtdruk op. Het is een heel ander verhaal wanneer uw compressor draait en niet stopt. Dit bouwt persluchtdruk op en uiteindelijk springt het overdrukventiel om overmatige druk af te voeren.

Dit is een gevaarlijke situatie en moet onmiddellijk worden verholpen.

Overdrukventiel Gaat Open

Als de PRV-klep van de compressor opent bij een drukniveau onder de normale uitschakeling van de compressor, suggereert dit dat de PRV-klep zelf het probleem is.

Er kan wat olie en water in de PRV komen als de tank te veel olie of water bevat. Hierdoor kan overtollige olie of water de binnenkant van de PRV smeren. Wanneer de PRV wordt gesloten door druk op te bouwen, kan de PRV openen en lucht afblazen.

Dit kan verholpen worden door een grondige reiniging van de PRV. Zet de compressor uit en ontlucht de lucht. Schakel dan de PRV uit. Spoel de tank om in heet water met afwasmiddel of een helder oplosmiddel. Na het reinigen volledig laten drogen. Het is nu tijd om het te installeren. Als dit werkt en de PRV niet afblaast voordat de tankdruk normaal is, heeft u het probleem mogelijk opgelost.

Om ervoor te zorgen dat de zuiger vrij kan bewegen, moet u de PRV meerdere keren handmatig laten draaien nadat u deze opnieuw hebt geïnstalleerd.

De PRV Wordt Getest

Maar dan wilt u waarschijnlijk de drukschakelaar omzeilen en stroom naar de compressormotor en de compressor laten lopen totdat de druk in de tank het drukniveau van 15-20 PSI bereikt boven het normale stoppunt van de compressor, het typische kraakpunt van een PRV.

Als de PRV niet barst met een maximum van 20 PSI boven de normale drukuitval, schakel dan de stroom uit, ontlucht de lucht en vervang de PRV door een nieuwe met hetzelfde kraakpunt.

Je kunt ook een nieuwe kopen als je het liever simpel houdt en je geen zorgen hoeft te maken over schoonmaken of testen. Nadat u het hebt geïnstalleerd, fietst u het een paar keer handmatig door aan de ring te trekken en de zuiger weer naar binnen te duwen om ervoor te zorgen dat het fietst.

Als de PRV-klep van de compressor opent en het drukniveau in de tank hoger is dan het normale uitschakeldrukniveau van de luchtcompressor, wijst dit erop dat de drukschakelaar het probleem is.

Wanneer de tankdruk het uitschakelpunt bereikt, schakelt de drukschakelaar de stroomtoevoer naar de compressormotor uit. Als de motor voorbij dat drukpunt blijft draaien, moet dat betekenen dat de compressordrukschakelaar op de een of andere manier is uitgevallen. Het kunnen gezekerde punten zijn als uw drukschakelaar die heeft, het kan een defect membraan zijn of de ingewanden in de kleine, in-line drukschakelaar die op kleine compressoren wordt aangetroffen, zijn kortgesloten. Op dit moment is het slechts een gok.

Als dit het geval is, moet u eerst uw drukschakelaar vervangen. Er zijn veel modellen en merken online beschikbaar. Op deze pagina worden alle stappen uitgelegd die nodig zijn om een nieuwe drukschakelaar aan te schaffen.