Boekenkast Voor Arts & Crafts

Dramatische details accentueren het glas-in-lood en de Engelse stijl.

Een Engels bedrijf maakte enkele van de meest opvallende meubelstukken in Arts & Crafts. Tussen 1890 en 1910 maakte de Harris Lebus Company uit Londen gebruik van de heersende mode in huisinrichting en produceerde een verscheidenheid aan dressoirs, gangstandaards, kleerkasten, wastafels en aanverwante meubels die worden gekenmerkt door eenvoudige lijnen en gedurfde proporties.

Veel van deze items waren geproduceerde stukken in plaats van handgemaakt. Maar dankzij hun betaalbaarheid bereikten deze stukken een van de centrale idealen van de Arts & Crafts-beweging: nuttige en mooie dingen beschikbaar maken voor mensen met bescheiden middelen.

Tijdens het onderzoeken van een artikel over Harris Lebus, vele jaren geleden, werd een fantastische kledingkast ontdekt. Detailfoto’s onthulden een minder dan optimale fabricage; de deurpanelen waren in hun kozijnen geschroefd in plaats van in groeven gehuisvest, wat resulteerde in voorspelbare spleten. De deur- en ladegrepen in gotische stijl zagen eruit als het soort opzichtige hardware die in Hollywood thuishoort. Maar de algehele look Wow!

Dus toen ik de kans kreeg om een boekenkast te bouwen voor in een bibliotheek voor bibliofielen, stelde ik voor om de Lebus kledingkast als uitgangspunt voor het ontwerp te gebruiken.

De basisvorm van de boekenkast volgt een reeks Lebus-stukken die zijn gebouwd met zijpanelen van massieve platen die aan de voor- en achterpoten zijn gelijmd, zonder boven- en onderrails. Zonder enig schrijnwerk, maakt de langkorrelige tot langerkorrelige lijm het tot een solide verbinding.

Plank-pin gaten. De gaten zijn 310 cm in het midden van de binnenranden van de poten, verticaal 115 cm uit elkaar geplaatst. Om de gaten te boren, gebruik ik een Forstner-bit van 110 cm op mijn kolomboormachine. Lijn één of meerdere planken uit met de loodlijnen in glas om een harmonieuze uitstraling te creëren.

Deze zijconstructies zijn aan de boven-, onder-, voor- en achterkant met elkaar verbonden door rails met gaten en gaten. De onderkant en bovenkant worden later toegevoegd, de onderkant wordt ondersteund door houten klampen, de bovenkant wordt bevestigd door metalen sluitingen of houten knopen, nadat de stukken decoratieve beugels zijn geïnstalleerd in glijdende zwaluwstaartsleuven.

Het plaatje wordt gecompleteerd door een achterwand met panelen en glas-in-looddeuren met CR Mackintosh-hardware.

Verkrijg De Koffer En Beugels

Mortis eerst. Leg de gaten zo neer dat de rails en stijlen gelijk liggen. Ik hou van een gat van 541 cm breed en laat meestal minstens 15 cm ruimte vanaf de bovenkant van het been.

Houd rekening met het volgende bij het kiezen van hout voor uw boekenkast: de meest opvallende kenmerken zijn de boven-, onderkant en rails / koorden van de deuren.

Frees en lijm de zijpanelen (en de bovenkant, maar leg deze voorlopig opzij), frees vervolgens de vier poten en de boven- en onderrails, maar snij de boog op de voorste onderrail pas nadat u de romp hebt gemonteerd (verwijderen zoveel materiaal voorafgaand aan lijmen zou de klemkracht verminderen). Let op: De maten van de panelen, stijlen en rails kunnen uit de kniplijst worden gehaald. Het is echter beter om de afmetingen in het veld te verifiëren (direct meten vanuit de koffer), voordat u begint met het zagen van de boog op de voorste onderrail.

De zijpanelen moeten op de uiteindelijke maat worden gezaagd. Markeer vervolgens de gaten voor de plankondersteuning. U moet nu de buiten- en binnenkant van de zijpanelen schuren. Het zou moeilijk zijn om dit na de montage te doen.

Bevestiging van beugels. De beugels die de voorkant en zijkanten van de behuizing omwikkelen, zitten met glijdende zwaluwstaarten. De sleuven op de rails zijn snel toegankelijk met een bovenfrees die is uitgerust met een zwaluwstaartboor van 320 cm.

Steek nu de poten aan de voor- en achterkant om de boven- en onderrails te accepteren die de zijconstructies met elkaar verbinden.

Schakel over naar de freestafel om de sleuven voor de vier poten te snijden

De bijpassende pennen voor de rails moeten op maat worden gesneden. Ik deed dit op de tafelzaag met behulp van een dado-stapel. Het is van cruciaal belang dat de bovenranden van de voorste en achterste onderste rails op dezelfde hoogte eindigen.

Markeer vervolgens de posities voor de decoratieve beugels van de verschuifbare zwaluwstaartsleuf op de bovenste voorrail. Gebruik vervolgens een bovenfrees om ze tegen een vastgeklemd hek te zagen.

Schrijven, dan routeren. Om de zwaluwstaarten op de beugels te snijden, schrijft u de basislijn om uitscheuren te verminderen en voert u de onafgewerkte plaat over de freestafel. De bithoogte is gelijk aan die van de beenkommen; u moet de afrastering aanpassen om de zwaluwstaart op de beugel te centreren.

Dezelfde zwaluwstaartfrees kan in de freestafel worden gemonteerd. Stel het zo in dat de hoogte van de snede precies hetzelfde is als de diepte van uw sleuven in de bovenrail. Plaats het hek zo dat het in lijn ligt met de lengte van het been. Stel een aanslag in om ervoor te zorgen dat de gleuf ongeveer even lang is als die in de bovenrail. U hoeft niet precies te zijn, omdat u de pasvorm later met de hand kunt aanpassen.

Markeer de buitenkant van de bovenkant van elke poot om ervoor te zorgen dat u de sleuven correct plaatst. Snijd vervolgens vier sleuven in elk van de poten. Dit kan in één beweging als u stofopvang heeft. Zo niet, trek de poot dan voorzichtig naar achteren en laat het stof verdwijnen. Duw vervolgens het been naar voren totdat u de aanslag bereikt om de snede te voltooien.

Stoppen met knippen. Terwijl u de uiteinden vierkant maakt, stelt u een stop in zodat elke beugel is uitgelijnd.

Hoewel het niet strikt noodzakelijk is met haakjes die decoratief zijn in plaats van structureel, snij ik mijn haakjes zo dat de nerf diagonaal loopt. De verstekranden van de freestafel zorgen voor precisie, dus laat de spaties zo groot mogelijk. Om uitscheuren te voorkomen, kunt u de schouderlijn voor de zwaluwstaart diagonaal langs de nerfstructuur tekenen.

Knip vervolgens de beugeluiteinden vierkant. Als u dit op een elektrische zaag doet, hebt u twee stopinstellingen nodig: een voor de hoogte en een andere voor de breedte, inclusief de zwaluwstaart.

Gebruik een pen om de zwaluwstaarten door te snijden tot aan de schouderlijn van de sleuven.

Markeer de straal van elke blanco en snijd deze met een lintzaag. Eindelijk zand. Om het schuren van acht beugels te versnellen, heb ik een op maat gemaakt gereedschap opgetuigd met behulp van een lege kattenvoerblik met plakkerig schuurpapier eromheen en het in mijn boormachine gegooid. U kunt ook een spindelschuurmachine gebruiken.

Arts & Crafts Boekenkast Cuts List

Nr.ItemAfmetingen (inch)MateriaalOpmerkingen

twl

2 Zijpanelen 4 x 11 x 56 Eiken

4 Poten 1 2 x 1 2 x 59 Eiken

1 blad 1 x 18 2 x 50 eiken

4 Voeten, koofgedeelte 16 x 2 x 2 Eiken

4 Voeten, basis x2 2 Eiken

1 Bovenrail vooraan x 3 4 x 41 Eiken *1 TBE

1 onderlat vooraan x 4×41 Eiken *1 TBE

2 Rugleuningen x 2 x 41 Eiken *1 TBE

8 Beugels x 2 4 x 3 Eiken **

1 Bodem 2×13 8×40 Eiken

2 Bodemplaten (onder) 4 x 1 8 x 12 Eiken

2 Bodemplaten (over) 4 x 1 8 x 11 Eiken

1 Afgeschuinde rand, top 16 x 16 x 39 Eiken

1 Afgeschuinde rand, onder 8 xx 40 Eiken

4 Legplanken 1 x 11 8 x 40 Eiken

2 rugstijlen x 3 x 49 Eiken

1 Back top rail x 3 4 x 32 Eiken

1 Achter onderrail x 4 4 x 32 Eiken

2 Verticale rugverdelers 4 x 3 2 x 41 Eiken

3 Achterpanelen 16 x 8 8 x 41 Eiken

2 Keeperstrips 4 x 4 x 42 Eiken

4 Deurstijlen x 2 2 x 48 Eiken

2 Deurrails 8 x 3 8 x 17 Eiken *1 TBE

2 Deurrails onder 8 x 5 x 17 Eiken *1 TBE

6 Glasstrips x 36 Eiken

1 Deurstopper x 2 x 4 Eiken

*TBE = Tenon aan beide uiteinden; **Inclusief glijdende zwaluwstaart aan de achterkant; Dikte is bij benadering

Explosietekening terug

Verhoging

Sectie over profiel

Beugelpatroon Eén vierkant = 110 cm

Railpatroon Linkerkant Een Vierkant = 15 cm

Lijm Op

De zijpanelen zijn met stompe lijm aan de poten bevestigd. Dit betekent dat u ervoor moet zorgen dat ze correct uitgelijnd zijn tijdens het lijmen. Knip twee dikke afstandhouders minstens zo lang als de zijpanelen om de onthulling consistent te maken (breng was aan op de afstandhouders als u zich zorgen maakt over het uitknijpen van de lijm om ze aan uw panelen te plakken). Zorg ervoor dat je de zijkanten op een vlakke ondergrond lijmt. Elke afwijking kan de onthulling beïnvloeden. Lijn de bovenkant van elk paneel uit met de bovenkant en zijkanten van de poten.

Als de lijm in de zijpanelen droog is, lijm je het frame vast. Plak een stukje schroot over de zwaluwstaartgleuven in de poten om de gleuven te beschermen tegen beschadiging door de klemmen. Kijk over de bovenste rails om te controleren op rekken en dan over de voorkant om te controleren op verdraaiing. Controleer de diagonalen aan de voor- en bovenkant.

Maak een sjabloon voor de Tudor-boog. Ik gebruik multiplex. Zie pagina 28. Gebruik een decoupeerzaag om de boog in de onderste rail te zagen. Klem vervolgens het patroon een voor een op de rail vast. Maak ten slotte de boog schoon met een aan de bovenkant gemonteerde lagerpatroonbit.

Bodems Omhoog

Gespreid. Terwijl je de zijpanelen aan de poten lijmt, houden lange stroken stof van 341 cm dik ze op hun plaats.

Draai de behuizing ondersteboven en maak de tweedelige voeten. De spaties voor het holle gedeelte zijn dik, 2 vierkant. De koven kunnen op een freestafel worden gefreesd met een kooffrees. Zorg ervoor dat u eerst de kopse nerf snijdt, zodat de langlopende sneden geen uitscheuring veroorzaken. Bases zijn 2×2 vierkanten. Lijm de stukken aan elkaar en plaats het holle stuk aan de voet.

U kunt elke samengestelde voet op één been centreren door te observeren hoeveel overlap er is. Bevestig twee verzonken schroeven om het draaien te stoppen.

Om letsel aan uw voeten te voorkomen, moet u voorzichtig zijn wanneer u de koffer rechtop zet. Snijd de bovenkant.

Maak het. Pads over de zwaluwstaartsleuven voor de beugels beschermen ze tegen klemschade terwijl u het karkas lijmt en vastklemt.

Gebruik traditionele houten knopen of metalen sluitingen om de bovenkant op de kast te houden. Als u knoppen gebruikt, moet u gaten langs de bovenkant van de zijkanten, voor- en achterrails frezen of hakken; als u metalen bevestigingsmateriaal gebruikt, kunt u sleuven op de vereiste hoogte maken met behulp van een lamellenfrees nadat de koffer is gemonteerd. In beide gevallen stelt u de hoogte van de sleuven zo in dat er een ruimte van ongeveer tot tussen de bovenrand van de behuizing en de bovenkant van de sluiting is om een positieve trekkracht te garanderen.

Zodra je de bovenkant hebt bevestigd, haal je hem eraf en leg je hem opzij.

De rompbodem wordt ondersteund door de voor- en achterbodemrails en door de meenemers die van voor- naar achterpoten lopen.

Mooie voeten. Een koof van 15 cm en een iets grotere voet zorgen samen voor een opvallend bodemdetail aan de voeten.

Knip de schoenplaatjes op maat tussen de voor- en achterbenen. Markeer vervolgens de binnenhoeken van de poten met de schoenplaat aan de voor- en achterkant. Markeer de afstand tussen de binnenhoek van elke poot en de karkaszijde (deze zou ongeveer moeten meten) op de schoenplaat. Maak vervolgens een inkeping met een tafelzaag of een achterzaag. De achterste inkeping moet ongeveer naar voren worden verschoven om extra bewegingsruimte aan de zijkant over te laten.

Metaal of knopen. Je kunt metalen verbindingsstukken gebruiken zoals ik deed, of houten knopen om de bovenkant met de kast te verbinden. Om ervoor te zorgen dat de bovenkant goed aansluit, kunt u de sleuven aan de zijkanten van de kast 141 cm tot 120 cm verschuiven.

Boor een gat met een diameter van de inkeping aan de achterkant zodat de kast kan uitzetten en inkrimpen, lijm en schroef vervolgens de klamp op zijn plaats op de voorste poot, zorg ervoor dat de bovenzijde gelijk loopt met de bovenrand van de voorste rail .

Markeer de positie van het gat op de achterste poot, boor in het midden voor een #6-schroef en schroef vervolgens de schoenplaat op zijn plaats op de achterste poot met behulp van een bijlvormige spatbordring en een bolkopschroef. Herhaal aan de andere kant. Om beweging mogelijk te maken, moet de sluitring het gat overspannen. Het is iets groter dan een #6 schroeven.

Perfect passend. Het karkas moet van de snijlijst worden gehaald en de juiste lengte en plaats van de inkeping moet eruit worden gehaald.

De onderkant van de kast zal gelijk liggen met de voorkant. Trim zal eventuele openingen tussen de twee overbruggen. Meet de afstand van dit vlak tot halverwege de dikte van de achterrail en scheur de onderkant naar deze afmeting.

De bodem moet op dezelfde breedte worden gesneden als de binnenkant van het karkas. Knijp het daarna om je benen. Schuur de onderkant en lijm deze vervolgens alleen op de voorste rail (om uitzetting en inkrimping naar achteren mogelijk te maken).

Om de onderkant vast te klemmen, snijdt u de bovenste schoenplaatjes door en maakt u ze vast. Houd het plat. Om een rommelige look te voorkomen, heb ik de voorkant gevormd met dezelfde straal die ik heb gebruikt om de beugels te maken. Bevestig ten slotte de bovenste klemmen op hun plaats, net zoals u deed met de onderste.

Wasmachine slijtage. Een spatbordring brengt de spanning over tussen de afronding en het zijpaneel over het gat met een diameter van 320 cm waardoor de zijkant vrij kan bewegen en zorgt voor een stevig oppervlak voor de schroefkop.

Dus waarom doorgaan met wat meer moeite lijkt dan simpelweg de bodem in dados te leggen? Deze methode is eenvoudig en effectief, vooral voor grote stukken zoals deze.

De voorraad vermindert het totale gewicht enigszins, er zijn geen dados om te snijden en er is een stuk minder om te jongleren terwijl u klemmen op een karkaslijm aanbrengt. Maar voel je natuurlijk vrij om de bodem op een traditionele manier te benaderen als je dat liever hebt.

Maak Er Een Back-up Van

Markeer de lijn. Houd het achterpaneel op zijn plaats en teken een lijn op de kruising van de onderkant van de behuizing en de rand. Trek vervolgens een lijn aan de onderkant van het achterpaneel.

De rug met panelen past perfect in de opening. De achterkant is verbonden met gepende stompen, in een diepe groef met zwevende panelen.

Je zou kunnen kiezen voor een achterkant van multiplex of eikenhout, maar ik denk dat de achterkant met panelen een elegante toets toevoegt.

Neem de meting van de binnenopening aan de achterkant en knip de stijlen vervolgens op die lengte af. Gebruik vervolgens deze afmetingen voor de lengtes van boven- en onderrails en verticale verdelers.

U kunt een kleine opening achter de planken vermijden door de paneelranden te voorzien van sponningen zodat ze gelijk liggen met het achterframe aan de binnenkant van de boekenkast. (Omdat ik 4/4 voorraad kocht en ze boekte, waren mijn panelen verdikt. Dit resulteerde in een kleine opening tussen de planken en het achterframe aan de binnenkant van de boekenkast.

Plaats de achterkant in de opening. Markeer de horizontale lijn aan de onderkant van het interieur van uw kast. Span de onderrail zo aan dat het achterpaneel over de onderkant van uw koffer past, met de achterkant gelijk met de achterkant van uw benen.

Zodra u de rugleuning op zijn plaats heeft, meet u de dikte van de bevestigingsstrips waarmee deze wordt vastgezet.

Meet de afstand tussen je rug en de binnenkant van de benen om de lengte te bepalen. De strip moet ongeveer gelijk liggen met de voorkant. Knip de stroken op lengte en lijm ze op hun plaats.

Wat je hier eigenlijk doet, is een gelijmde sponning maken, het is eenvoudiger dan de poten sponningen te geven om de achterkant te accepteren, en als je stroken kiest die passen bij de nerven in de poten, zal niemand het ooit opmerken achter in een boekenkast.

Zodra de lijm is opgedroogd, bevestigt u de achterkant van de strips aan elkaar met koperen schroeven. (Ik gebruik vier of vijf aan elke kant).

Lijm nu de gebogen beugels in hun sleuven. Zorg ervoor dat hun toppen op één lijn liggen met de toppen van de behuizing.

Afgeschuinde Rand

Rabbet eerst. Na het snijden van sponningen om een glazen paneel te accepteren, is het eenvoudig om te zien waar het gat moet worden aangelegd en gesneden.

Lebus produceert veel Arts & Crafts-dossiers met schuine randen. Deze worden gebruikt als decoratieve elementen op de deurrails en kroonlijsten of om profielen te omlijsten. Ik heb schuine randen gebruikt als rand boven en onder de deuren. Ik heb de afmetingen aangepast om proporties te creëren die typerend waren voor Lebus-stukken rond de eeuwwisseling van de 20e eeuw.

Laat uw snijmateriaal lang liggen totdat u de afschuiningen op de tafelzaag hebt gesneden. Scheur vervolgens een kant op 45 graden met je mes. Keer vervolgens het proces om om de andere kant af te schuinen. Opmerking: u ziet een lichte vlakte rond de randen van deze sneden.

Getrapte schouders. Toon de rail naar de stijl om de locatie te markeren voor de getrapte schouder die de sponning zal opvullen.

Snijd nu een afschuining van 45° aan het ene uiteinde en knip vervolgens ongeveer van het uiteinde af zodat het overeenkomt met de lange platte kant van de afschuiningen van de tafelzaag. Bepaal de uiteindelijke lengte (voeg toe voor de platte kant aan het andere uiteinde) en repliceer vervolgens de afschuining daar.

Lijm de afgeschuinde rand op de voorkant van de kast en speld hem vast. Laat een opening tussen elk sierstuk en de rand die zich het dichtst bij de boven- of onderrail bevindt.

Zet De Deuren Open

Schuin omhoog. Draai het blad van de tafelzaag 45 graden. Scheur vervolgens de rand aan de ene kant en dan aan de andere kant. En gebruik natuurlijk een duwstok voor deze handeling.

Je zou ook de achterkant kunnen sponningen met een router om glas-in-loodpanelen te accepteren. Mijn methode is echter traditioneel voor glazen deuren. Het laat een binnenhoek schoon en laat een schouder achter.

Frees nu de deurrails en stijlen, evenals voldoende extra voorraad om te gebruiken voor proefsneden op opstellingen.

Snijd aan de binnenkant van alle stukken een -brede x -diepe sponning (deze moet diep genoeg zijn om de dikte van het zinkkanaal in de glaspanelen op te vangen). Gebruik vervolgens de rails en stijlen met sponningen om u te helpen bij het plannen van de lay-out van de 1-diepe gaten die -breed x 1 diep zijn.

Snijd pennen op de tafelzaag, stel de hoogte van de wangsneden in met een stuk schroot met het gat helemaal naar één uiteinde gehakt.

Stel de tafelzaagomheining in om een pen over de volledige lengte te produceren met de volledige insteekdiepte van 1 op de wangen voor de voorzijde van elke rail, maar voor de wangen die naar de binnenkant van de kast zijn gericht, stelt u de tafelzaagomheining opnieuw in zodat de achterste schouder van de pen zal de groef vullen.

Om de heupen te zagen, laat u het hek van de tafelzaag op dezelfde stand staan, maar brengt u de dado-bladen op een hoogte waarbij u hetzelfde principe gebruikt als voor het schrijnwerk.

Nadat u tevreden bent met de pasvorm, lijmt u de deuren.

Deurvangers

Bij hoge deuren moeten zowel aan de boven- als aan de onderkant grendels worden aangebracht. Messing kogelvangers zijn mogelijk, maar ik geef de voorkeur aan zeldzame-aardemagneten.

Ik heb de magneten in de boven- en onderrails gemonteerd omdat ik problemen heb ondervonden met magneten die te hard aan deuren trekken.

Gebruik een Forstner-bit om gaten voor magneten te boren aan de boven- en onderkant van de deurstijl.

Markeer de positie van de magneet op de kastvloer en bovenrail en boor vervolgens.

Verzink de magneten niet volledig; laat ze vlak of gewoon een beetje trots, afhankelijk van de grootte van de opening rond uw deuren. Ze moeten elkaar aanraken om te vangen.

Bevestig tot slot een klein stukje eikenhout aan de rail achter de deuren. Dit zal dienen als een stop. -NH

Word Scharnierend

Dit stuk verschilt van de meeste 20e-eeuwse Engelse praktijk in termen van hoe de scharnieren werden geïnstalleerd. In Engeland werd het meeste van mijn zaakwerk gemaakt met scharnieren met vaste pennen die niet in het kastframe waren gestoken, maar erin waren gestoken.

Om wat spanning op de koperen schroeven te verminderen, zijn de deuren van de boekenkast vrij zwaar, dus heb ik drie scharnieren per kant gebruikt.

Plaats de deuren in hun openingen en hak vervolgens gaten in de deurstijlen voor de scharnieren. (Ik leg de scharnierlocatie meestal uit door niet verder te gaan dan boven of onder waar de rails de stijlen ontmoeten.)

Plaats de deuren op vulplaatjes om een kleine opening aan de onderrand te creëren en markeer vervolgens de posities van de scharniergaten op de voorkant van elke corresponderende poot. Hak of frees de gaten in de benen. Test nu de deuren met hun scharnieren en pas ze aan tot ze goed hangen. Haal ze er vervolgens uit en maak het af.

De Grote Finish

Shellacked. Hier is het geval na de laag amberkleurige schellak. (Opmerking: raak niet in paniek na de kleurstof- en vleklagen – u ziet er pas goed uit na de schellak.)

De afwerking die ik hier gebruik, geeft een klassieke Arts & Crafts-look, maar zonder het gevaar van ammoniakdampen.

Schuur eerst het hele stuk tot korrel #180 en verwijder dan het stof. Breng een laag TransTint Honey Amber-kleurstof aan in de verhouding van 1 eetlepel kleurstof tot 1 pint gedestilleerd water.

Breng de kleurstof royaal aan op de nerf met een schuimborstel. Zorg ervoor dat u snel werkt, zodat u geen ronde sporen achterlaat. Ga met een pluisvrije doek over elk gedeelte om de kleurstof gelijkmatig te verdelen voordat u naar het volgende gebied gaat.

Nadat de kleurstof volledig is opgedroogd, schuurt u de verhoogde korrel met # 320-korrelig schuurpapier. Verwijder het stof en breng vervolgens een laag Minwax Early American-beits aan met een schuimborstel. De vlek zal uit de poriën blijven bloeden, dus veeg de komende uren regelmatig af met een schone doek om het overtollige te verwijderen.

Laat de vlek een nacht drogen en breng dan een laag amberkleurige schellak aan.

Glazuur van ouderdom. Ik mengde Old Masters Dark Mahogany en Dark Walnut-gelvlekken om de kleur te krijgen die ik wilde, en voegde vervolgens vegen van afwerking toe in spleten en hoeken om de leeftijd na te bootsen.

Als u een toplaag zoals polyurethaan op oliebasis gaat aanbrengen, gebruik dan van was ontdane schellak om de hechting te bevorderen. Om leppen te minimaliseren, gebruikt u een borstel van hoge kwaliteit en brengt u de schellak snel langs de nerf aan. Gelbeitsglazuren kunnen worden gebruikt om de kleur te veranderen of tekenen van ouderdom na te bootsen. In dit geval moet u minimaal 24 uur wachten voordat u een toplaag aanbrengt.

Vergeet niet om een laag schellak aan te brengen aan de onderkant van het blad en de vloer zodat alle oppervlakken verzegeld zijn (ik gebruikte Zinsser Bulls Eye SealCoat).

Een laatste behandeling met waspasta zal een glansarme, satijngladde afwerking opleveren die in de toekomst eenvoudig te vernieuwen is met extra was.

Ik heb mijn eigen glas-in-loodpanelen gemaakt met behulp van instructies van online en andere uitgevers. De leercurve was steil en het eindproduct niet perfect, maar de panelen zijn zeer aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk.

U kunt natuurlijk gewoon glas gebruiken of een glaskunstenaar glas-in-loodpanelen voor u laten maken.

Installeer de glaspanelen in hun sponningen en snij vervolgens dunne stroken hout die in de sponning passen om het glas op zijn plaats te houden. Verstek de hoeken en speld vervolgens de stroken op hun plaats, waarbij de brads in de zijkant van de sponning zinken (waar geen glas te vermijden is). Bevestig nu de bovenkant en hang de deuren opnieuw op.

Final touch: Monteer de deurgrepen. Ik hang de deuren zodat ze perfect waterpas zijn. Dit zijn de Mackintosh-stijl en lijken erg op originele Lebus-hardware.

Productaanbevelingen

Hier zijn enkele benodigdheden en gereedschappen die we essentieel vinden in ons dagelijkse werk in de winkel. Hoewel we mogelijk worden gecompenseerd voor verkopen via onze links, zijn deze producten zorgvuldig gekozen vanwege hun bruikbaarheid en kwaliteit.